Pre-kerst, kerst en oud en nieuw - Reisverslag uit Iowa City, Verenigde Staten van Heleen en Auke - WaarBenJij.nu Pre-kerst, kerst en oud en nieuw - Reisverslag uit Iowa City, Verenigde Staten van Heleen en Auke - WaarBenJij.nu

Pre-kerst, kerst en oud en nieuw

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen en Auke

15 Februari 2014 | Verenigde Staten, Iowa City

Het is alweer een tijdje terug dat we een berichtje hebben achtergelaten, dus het wordt wel weer eens een keertje tijd. Ik zal proberen alles in chronologische volgorde te vertellen, dus helaas familie en vrienden van Auke, dat betekent dat de eerste alinea over mij gaat, maar vanaf de alinea daarna ook weer verhalen met Auke ;)

De week voor kerst kwam Jasper natuurlijk naar Iowa city en hij had een goede dag uitgekozen. 14 December was de koudste dag van 2013 in Iowa city. Arme jongen.. Hij kwam op zaterdag aan en op maandag zijn we samen met de bus naar Chicago gegaan (dit is 4 uurtjes rijden, dus super goed te doen). We zaten in een hostel in oud Chicago en op 500 meter van een straat waar allemaal leuke restaurantjes zaten. En voor wie Jasper kent, die restaurantjes waren belangrijk, want Jasper had besloten dat in de 10 dagen dat hij er zou zijn we niet zouden koken en alleen maar uit eten zouden gaan. Hij had in zijn hoofd gehaald om uit eten te gaan voor ontbijt, lunch en avondeten en ik heb hem zover gekregen om “maar”twee keer per dag uit eten te gaan. We hebben redelijk veel gedaan in Chicago, aangezien het openbaar vervoer echt 1000% beter is dan in Iowa city konden overal makkelijk naartoe met de EL-train en bussen. Natuurlijk hebben we genoten van een drankje (voor mij) en een crème brulée (voor Jasper) op een uitzichtspunt op de 96e verdieping van het John Hancock building. Twee musea (het Chicago art institute en een chirurgiemuseum) lake Michigan en de navy pier. Op de navy pier zit een winkelcentrum, waar ook een i-max bioscoop zat. Deze bioscoop is de nieuwe 3-D ervaring en erg tof! Een stuk beter dan de 3-D films in Nederland.
Vlak bij ons hostel was de Lincoln Park zoo. Een gratis dierentuin en het grappige is dat ze hele andere dieren dan in een Nederlandse zoo. Heel veel mooie katachtigen en mijn nieuwe lievelings dier: De rode panda, so cute!
Jasper en ik zijn samen een boekenreeks aan het lezen die zich afspeelt in Chicago en in deze boeken wordt veel gegeten, dus Jasper wilde in ieder geval 1 ding uit deze boeken gegeten hebben. Dit werd een Chicago stile pizza. Dit is een deep dish pizza, dus een halve taart maar echt super lekker! (lang leve de lonely planet voor alle goed tips) Na deze heerlijke pizza zijn we ook nog naar de blue man Group geweest. Dit was ook echt super tof.
Na 5 dagen zijn we op vrijdag weer naar Iowa city gereden, waar het op dat moment een stuk kouder was dan in Chicago. Er lag ijs op de stoepen en het was redelijk gevaarlijk om buiten rond te lopen, dus na snel een hapje te eten zijn we snel naar huis gegaan. We hadden een auto gehuurd en ik wilde Jasper nog een paar mooie dingen in de buurt laten zien, maar die nacht heeft het heel erg gesneeuwd (zo erg dat we die dag daarna niet eens uit eten zijn geweest, want ik durfde niet meer te rijden) Dus we hebben helaas niet de kans gehad om nog samen naar Wilson’s orchard ed te gaan. En helaas komen aan alle mooie dingen een eind, dus Jasper is de dag voor kerst weer op het vliegtuig gestapt om gezellig met zijn familie in Nederland kerst te vieren!

Kerst is redelijk anders hier dan in Nederland. Ten eerste hebben de Amerikanen maar 1 kerstdag en ten tweede zijn alle restaurants gesloten en iedereen zit thuis met zijn familie. Aangezien wij hier geen familie hebben en we geen zin hadden om de hele dag thuis te zitten (en we toch een auto hadden) hebben we besloten lekker te gaan wandelen. Eerst zijn we naar het Terry Trueblood lake gereden, wat niet bijzonder eventfull was.. Wel mooi, maar we bedachten ons ineens dat we in de zomer met Sanne naar de vogelopvang waren geweest bij Lake McBride en besloten een stukje te gaan rijden en kijken of we daar konden komen. Dit was een redelijk eng stukje rijden, want in het natuurpark zijn de wegen niet sneeuwvrij gemaakt en er waren redelijk wat heuvels en bochten waardoor je geen tegenliggers zag aankomen. Uiteindelijk halverwege bleek de weg voor verder verkeer te zijn afgesloten. Op die plek hebben we dus maar de auto geparkeerd en zijn een stuk gaan wandelen. Ook in de sneeuw is het echt een super mooi natuurgebied! En terwijl je rondloopt zie je de herten op een paar meter afstand staan. En wat ook een enorm contrast gaf was de rode kardinaal. Een knalrode vogel die je dan in een compleet witte omgeving ziet (helaas hebben we hier geen foto’s van). Hierna besloten we om nog een stuk te gaan rijden door de omgeving. Wat een super mooie omgeving, zeker in de sneeuw. Ook zijn we nog even over het kerkhof gereden (jaja, je moet hier met de auto het kerkhof op) aangezien de beroemde black angel daar staat.Een erg mooi beeld, waarvan de foto gelukkig super goed gelukt is.
2e kerstdag was weer uneventfull… Gewoon weer aan het werk. We waren erg druk met de voorbereiding van een heel belangrijk deel van ons onderzoek, wat gelukkig gelukt is, dus daar moet je wat voor over hebben.
En toen kwam oud&nieuw. Nog zo’n rare ervaring. Iedereen stuurt je om 5 uur ’s middags al berichtjes waarin je een gelukkig Nieuwjaar wordt gewenst en tegen de tijd dat wij Nieuwjaar hadden gebeurde er niets. Letterlijk NIETS. We hebben 2 knallen gehoord, maarja dat kan van alles zijn. Wat wel heel tof was en wat ook nog gelukt was: we hebben zelf bitterballen gemaakt. Ik had een Nederlands kookboekje gekocht hier, waar het recept voor bitterballen in stond en we misten het zo erg! Dus we hadden nog een beetje Nederlandse snacks met oud&nieuw. Ik denk dat we om kwart over 12 naar bed zijn gegaan. Wat wel leuk was dat Marieke (mijn zus) alstijd weer vroeg op moet voor de kinderen dus van haar kreeg ik om 12 uur toch nog een nieuwjaars whatsappje.

Sinds oud en nieuw zijn we super druk geweest met werken. Volgens mij is dit altijd zo met afstuderen, maar de tweede helft ben je het meest druk. Veel tijd om andere dingen te doen naast het werk is er dus niet geweest en nu zitten we alweer in Februari! Nog 6 weken en dan is Auke weer thuis en zit ik lekker met Jasper in San Diego (waar het nu 22 graden is)! Hier lijkt de sneeuw maar niet op te houden. Sinds sinterklaas is de sneeuw niet meer weggeweest en ze blijven nieuwe sneeuwbuien voorspellen. Net afgelopen nacht is er weer een flink pak gevallen en ik heb voor jullie maar even een fotootje gemaakt om te laten zien hoe ze de sneeuw hier wegruimen ;)

De weken lijken voorbij te vliegen. Het onderzoek loopt nog steeds dus we zullen ons zeker niet vervelen de aankomende tijd. Gisteren zijn we na de labmeeting nog wel gezellig met de een aantal studenten uit eten geweest en binnenkort doen we nog een lekkere meidenavond bij een kaas en wijn bar. En twee weken terug zijn we lekker gaan eten met Bill (1 van de weinige Amerikaanse collega’s) en Sanne, waarna we met Sanne thuis nog een drankje hebben gedaan. Sanne liet ons foto’s zien van Pella, een Nederlandse nederzetting hier in de buurt en we hebben besloten dat als het weer iets beter is we daar nog even naartoe gaan en de toerist gaan uithangen (molens bekijken!). Daar in de buurt schijnen ook buffalo’s te zien zijn, dus hopelijk zien we die ook nog voor we hier weggaan!

• 15 Februari 2014 - 17:11

Henk:

Leuk verslag, nu nog de laatste loodjes...
    Ik ben wel verheugd dat jij een rode panda zo leuk vind!!
    En dat je daarvoor eerst naar Iowa moest om daar achter te komen!!
    Succes nog met zijn beiden daar en tot mails/schrijfs of skypen
    Papa /Henk

• 15 Februari 2014 - 18:48

Ineke:

Wat ziet het er prachtig uit met die sneeuw, al kan ik wel begrijpen dat je er zo langzamerhand genoeg van hebt. Succes nog verder met je onderzoeken. Het aftellen kan beginnen :-)
    Liefs, mama

• 16 Februari 2014 - 14:40

Margreet:

Hoi heleen
    Leuk om zo mee te leven met jouw leventje daar! Mooi om te lezen dat het je goed gaat daar' in the outback'.ik hoor ook dat je onderzoek vordert. Fijn voor jou! En al die kou en sneeuw heb je van ons hier meegenomen want hier gaat de herfst zo door in het voorjaar. Hou je tAi en nov een hele goede tijd daar!
    Groetjes Margreet en hein.

• 18 Februari 2014 - 11:04

Theo En Marga:

Heleen ik snap het dat je eerst een stuk over jezelf schrijft, want wanneer jij het niet doet komt er niets op papier Auke is niet van het schrijven. Maar fijn dat jij het doet het is altijd leuk om te lezen en de foto's te bekijken. Nou voor jullie zit het er bijna op Heleen wij wensen je een fijne vakantie.
    Succes met de laatste loodjes.
    Groetjes Theo en Marga